söndag 3 juli 2011

Turbons återkomst


2014 ändras motorreglementet i Formel 1. Dagens V8:or på 2,4 liter ger då vika för 1,6-liters V6:or med turbo. I samma veva utvecklas "boost-systemet" KERS för att bli än effektivare.

Turbomotorer har sedan 1989 varit förbjudna i Formel 1. Innan dess kördes sugmotorer och turbomotorer sida vid sida. Debuten för turbomotorn skedde i en Renault RS01 under Frankrikes Grand Prix 1977. Man kom att ställa upp i fem lopp under säsongen. Driftsäkerheten var usel - man inte i mål en enda gång. Bilen fick snabbt smeknamnet "den gula tekokaren" - då den ofta syntes stå vid bankanten med överhettad motor.

Ronnie imponerades av bilen i sin krönika i Teknikens Värld. Vid ett test på franska Dijon-banan hade Renault dykt upp och Jean-Pierre Jabouille slog till med näst bästa varvtid.

Första segern dröjde ända till Frankrikes grand Prix 1979. Efter detta valde fler motortillverkare att gå över till turbomotorer. En ny epok hade inletts.


Dokumentär F1 Turbo, fokus på Ford (del 1)

Dokumentär F1 Turbo, fokus på Ford (del 2)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar