fredag 27 augusti 2010

Belgien nästa


Efter sommaruppehållet drar nu Formel 1-serien i gång på nytt och stallen styr sina transportvagnar mot Belgien. Som vanligt blickar vi oss här tillbaka till åren 1970-78.


Belgiens Grand Prix, kördes på tre olika banor under Ronnies karriär men ingen av dem blev något vinnartema för hans del. Andraplatsen 1978 blev bästa resultat.

En anledning till det bleka resultaten kan tillskrivas att han vid tre tillfällen körde bilar som bäst kan beskrivas som experimentvagnar: March 721X (centralt placerad växellåda), Lotus 76 (automatkoppling) och Tyrrell P34 (sex hjul) där han i den sist nämnda körde till sig en pallplats.


Belgiens Grand Prix kördes på klassiska Spa-Francorchamps åren 1950-1970, en banan med anor från 1920-talet. Av säkerhetsskäl flyttades evenemanget till Nivelles och Zolder under 1970-talet, båda relativt karaktärslösa banor.

1983 kördes det åter Formel 1 på Spa-Francorchamps och banan har sedan varit värd för Belgiens Grand Prix (ej 2003). Banan mäter numera 7 kilometer mot gamla Grand Prix-slingans 14.


På Spa-Francorchamps körde även Ronnie sportvagn för Ferrari 1972. Resultat blev en tolfteplats, säsongens sämsta placering. 1972 vann dock Ferrari mästerskapet mycket tack vare Ronnies (och parhästen Tim Schenkens) fina körning som, förutom loppet i Belgien, uteslutande resulterade i pallplaceringar.


Ronnies resultat, Belgiens Grand Prix

År/bana/kval/placering (bil)

1970 Spa-Francorchamps 14/ej klassificierad (March 701)

1972 Nivelles 14/9 (March 721X)

1973 Zolder 1/bröt (Lotus 72)

1974 Nivelles 5/bröt (Lotus 76) Bild ovan visar träning i Lotus 72

1975 Zolder 14/bröt (Lotus 72)

1976 Zolder 10/bröt (March 761)

1977 Zolder 8/3 (Tyrrell P34)

1978 Zolder 7/2 (Lotus 78)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar