I dagarna blev det klart att Ferrari och Philip Morris/Marlboro fortsätter sitt samarbete till 2015, trots att tobaksreklam inom Formel 1 sedan flera år i princip är förbjuden. Stallet kommer även i fortsättningen officiellt heta Scuderia Ferrari Marlboro.
Marlboro gjorde entré i motorsportens finrum 1972 - då som sponsor åt BRM. Även Frank Williams ISO-stall sponsrades av tobaksjätten liksom senare McLaren och Alfa Romeo.
Sponsring var förbjuden i Formel 1 men tilläts 1968. Lotus var först ut med att "sälja ut" sina bilar. Färgerna skiftade under Moncos Grand Prix från det klassiskt brittiskt gröna till röd/vit för att marknadsföra cigarettmärket Gold Leaf. Lotus växlade senare till svart/guld 1972 för att pusha för märket John Player Special. Det gick så långt som att bilarna till och med döptes om till JPS - i alla fall på pappret.
Andra cigarettmärken/tobaksorter som gjort avtryck inom Formel 1 är Embassy, Gitanes, West, Mild Seven, Samson, Benson & Hedges, Camel, Gauloises och rullpappret Rizla.
Kinas Grand Prix 2007 kom att bli det sista loppet där tobaksreklam var synlig på en Formel 1-bil (se bild).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar