söndag 9 december 2012

Reklampaus: Säg omelett!


Liksom cigarettmärket JPS, John Player Special, är kameratillverkaren Olympus förknippat med Lotus Formel 1-bilar och Ronnie från 1970-talet. Det ter sig märkligt när man studerar ämnet närmare - samarbetet sträckte sig nämligen inte ens över en säsong.

Förklaringen bottnar i två orsaker. Olympus logga klistrades först på modell Lotus 79 som fullkomligt krossade allt motstånd 1978. Bilarna var således väl representerade i media. Premiären för duon Olympus och Lotus skedde under Spaniens Grand Prix, säsongens sjunde deltävling, efter att stallet Hesketh (som tidigare haft kameratillverkaren som sponsor) hade kapsejsat.

Den andra orsaken är att Olympus logotype alltid har figurerat på svarta bilar: Hesketh 1978, Lotus 1978 och Wolf 1979. En svart Formel 1-bil är, än i dag, främst synonymt med just Lotus.
1979 plockade Lotus fram färgpytsarna och bilarna blev gröna med Martini som huvudsponsor. 1985 gjorde kombon Lotus och Olympus comeback för en säsong.

I dag finns ett samarbete mellan McLaren och kameratillverkaren men någon välexponerad (ursäkta uttrycket) logotype finns ej att skåda. Olympus har även tidigare haft ett samarbete med Ferrari.

Kolla reklamklippen nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar