tisdag 11 augusti 2009

Comebacksnack


Nästa helg var det meningen att den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher skulle göra comeback i Formel 1 under Europas Grand Prix i spanska Valencia. I dag har han dock gått ut med att så inte blir fallet. Den nackskada han ådrog sig i en motorcykelolycka ställer till det. Michael Schumacher la hjälmen på hyllan efter Brasiliens Grand Prix 2006 och skulle ha tagit den skadade Felipe Massas plats hos Ferrari under i alla fall ett lopp i år.

Att förare har dammat av sin hjälm eller återvänt till Formel 1-serien från annat håll är inget nytt. Ett flertal exempel finns bara under Ronnies tid.


Vic Elford körde sitt sista Formel 1-lopp för Antique Automobiles Racing Team (Ronnies stall 1970) under Tysklands Grand Prix på Nürburgring den 3 augusti 1969 för att sedan hoppa in under samma evenemang två år senare i en bil från BRM. Resultatet blev en elfteplats.


Harald Ertl gjorde ett misslyckat försök att kvala in till Tysklanads Grand Prix 1980 efter att ha varit borta ur Formel 1-scenen sedan Italiens Grand Prix den 10 september 1978.


Mario Andretti var ett känt namn inom Formel-1 men ställde bara upp halvhjärtat 1969-72. Året därpå körde han inte ett enda lopp och 1974 bara de två tävlingarna i Nordamerika, fokus låg på racing hemma "over there". 1975 var det mer eller mindre heltid Formel 1 som gällde för att 1976 skriva kontrakt med Lotus vilket sedermera ledde till världsmästartiteln 1978.


Niki Lauda, Ronnies stallkompis i Formel 1 1972, dominerar i sammanhanget. Han som la av med Formel 1 efter säsongen 1978 efter åtta år i serien. Han hade då varit världsmästare åren 1975 och 1977 samt kört för stall som March, BRM, Ferrari och Brabham. "Att köra runt i cirklar" hade han tröttnat på och satsade nu på sitt flygbolag Lauda Air. 1982 skrev han dock nytt kontrakt med McLaren för att 1984 bli världsmästare för tredje gången.

För att han inte ska kunna klappa sig på bröstet allt för mycket så måste även hans andra "comeback" nämnas, när han 2002 testade Jaguars Formel 1-vagn. Se länk nedan. Niki Lauda agerade rådgivare för Jaguar åren 2001-02. Han är idag fortfarande en stark personlighet inom sporten och sitter bland annat i TV-soffor och kommenterar lopp.


Lauda om ev comeback 1981

Lauda blir världsmästare 1984

Lauda kör Jaguar R3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar