tisdag 15 september 2009

Lotus är tillbaka!


Det blev som vi misstänkte Lotus som tog den åtråvärda 13:e och sista platsen till Formel 1-säsongen 2010. Resterna av BMW, som nu ägs av Quadbank Investment, får nöja sig med att agera reserv men kan få ställa upp om de övriga stallen accepterar en armada av 28 vagnar nästa år.

Det är med Malaysiska, bland annat statliga, pengar som Lotus comeback sker med och stallchefen blir Tony Fernandes från Asian Air. Det tekniska ansvaret får Mike Gascoyne och han har målet klart för sig: att bli det bästa nya stallet på stört och halvvägs in i säsongen utmana de etablerade stallen med lägre status.

- Vi kommer inte att bli ytterligare ett nytt litet stall, säger Gascoyne till BBC, vi har 20 års erfarenhet och kommer att bli ett stall med stor betydelse, och det försår FIA (det internationella bilsportsförbundet), menar han och avslöjar också att man redan bokat tid i Fondtechs vindtunnel i Italien och arbetet där sätter igång om ett par veckor. Klassiska Cosworth kommer leverera motorer till Lotus, vilket de gjorde redan 1967.

Lotus Formel 1-satsning kommer att ha sin bas nära Lotus Cars anläggning i England men kommer senare att flytta sin verksamhet till Sepangbanan i Malaysia.

Hela "Malasiaspåret" är logiskt då Lotus Cars ägs av Malaysiska Proton.


Lotus körde Formel 1 mellan 1958 och 1994. Åren 1973-1975, 1976 (ett lopp) samt 1978 var Ronnie kontrakterad förare för stallet.


Bildgalleri Lotus historia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar